Ny ordförande i Skelleftea Digital Alliance
På årsmötet i Skelleftea Digital Alliance lämnade Leif Häggmark styrelsen efter 30 år som ordförande. Under de 30 åren har Skelleftea Digital Alliance, eller Dataföreningen i Norr som var det tidigare namnet, bl.a. medverkat till att:
- Vi fått en forskningsverksamhet inom datateknik i Skellefteå
- IT-branschen har fått en större synlighet i samhället
- Fler ungdomar i Norr- och Västerbotten har blivit medvetna om möjligheterna till en karriär inom IT-branschen i Skellefteå
Skelleftea Digital Alliance verkar som en branschförening för IT-företagen i Skellefteå, och arbetar med frågor som är viktiga för branschen. Den viktigaste uppgiften är fortfarande att få ett bra rekryteringsunderlag för företagen. För att åstadkomma detta arbetar man både med att skapa mötesplatser mellan IT-studenter och företag, och att informera ungdomar om möjligheterna i branschen. En annan viktig fråga som man arbetar med är kompetensutveckling för de som redan finns i branschen. Där inventerar man kontinuerligt det utbildningsbehov som finns i IT-företagen och tar lärare till Skellefteå i stället för att deltagarna behöver resa iväg.
Andreas Hedlund som blir ny ordförande har en bakgrund inom IT, digitalisering och AI-frågor, både från IT-bolag och Skellefteå kommun och har medverkat i Skellefteå Digital Alliance verksamhet på olika sätt sedan 2019. I dag arbetar han som digitaliseringsledare och AI-samordnare i Skellefteå kommun.


